Thursday 16 August 2018

susahnya nak tulis.

 Bismillah.

assalamualaikum :)

" nak tulis, tapi tak tertulis."

ayat kat atas ni selalunya dah terbiasa terluah dalam isi hati  orang-orang yang suka menulis (macam aku.) mula-mula sebelum nak tulis tu rasa excited sangat. dalam otak dah pung pang pung pang idea keluar macam air terjun tapi -- bila nak mula menulis terus tak boleh.

sampai sekarang sifat ni ada lagi. nak tulis, dan dah tahu apa nak tulis tapi, tak boleh nak luah guna tulisan. faham tak stress dia macam mana?. 

sebelum buka laptop macam-macam idea ada. dah buka laptop terus rasa macam, "nak tulis macam mana eh?" 

so, sejak akhir-akhir ni aku dapat rawat sikit lah masalah aku ni. aku harap kawan-kawan yang minat tulis puisi, tulis blog, tulis channel kat telegram dan lain-lain tu dapat lah praktik kan teknik aku ni. (ceh, teknik sangat.)

baik, so mula-mula apa yang aku buat?. macam selalu lah yang penulis-penulis blog lain pun buat -- (kot?) haa apa dia?. tulis rangka kat buku nota or kertas kosong.

masa sekolah dulu pun cikgu pesan en suruh buat rangka?. so, sama je dengan cara aku, buat rangka sikit-sikit atas kertas. tak ada huraian pun tak apa (tapi kalau ada lagi bagus). 

bila kita ada rangka ni senang sikit. tak ada lah kita blur je lepas buka laptop. biar apa yang kita nak tulis ikut fasa.

2. set masa.

set kan masa nak menulis tu satu jam lah paling lama pun. bahagikan masa jadi beberapa bahagian. aku selalunya kalau otak tepu tapi rasa nak menulis tu masih ada, aku akan tulis santai-santai je 15 minit, rest 5 minit lepas tu sambung tulis balik sampai cukup satu jam. 

tapi, kalau waktu otak aku tak tepu -- tangan tak berhenti menaip. k.

3. set matlamat.

fikir balik, apa matlamat kita nak menulis blog ni?. nak buat orang happy? nak jadikan hobi? nak cari duit lebih?. tak salah nak tulis blog saja-saja untuk hilang bosan, tapi kalau ada matlamat tu rasa bersemangat sikit. 

4. jangan fikir tajuk entry.

selalu sangat jadi kat aku macam ni. aku nak tulis dah apa yang aku dah rangka tapi, fikir tajuk dia lama sangat terus sakit kepala lepastu give up nak tulis terus tutup laptop. so, apa yang aku buat ialah, aku tulis je ikut isi-isi yang aku rangka dah siap tulis tu baru aku fikir tajuk.

sebab pada pandangan aku (lain orang lain cara dia en?) lepas dah tulis semua isi lagi senang nak fikir tajuk apa nak letak daripada fikir tajuk dulu sebelum tulis isi. 

sebab apa? sebab bila kita dah tulis semua point yang kita nak then, baru lah kita compare beberapa tajuk yang sesuai. 

p/s : kalau korang jenis tulis tajuk dulu baru dapat tulis isi, aku tak galakkan cuba cara aku. 

ini jelah cara aku. minta maaf salah silap kalau ada terkurang dari segi isi or korang praktik kan cara aku tapi tak jadi apa-apa huhu. 

from me, Aisyah. 

No comments: